Hasi zsír, és amit tehetsz ellene

Frissítve: 2021. nov. 25.

Először is tisztázzuk: hasi zsír alatt azúttal nem a pocakodon lerakódott zsírt értem, hanem a hasüregben, a szervek között elhelyezkedő, úgynevezett "zsigeri zsírt". Az a bizonyos, amitől kialakul a tipikus hordóhas. Kevesen tudják, de ez a fajta elhízás sokkal nagyobb egészségügyi kockázatot jelent, és messze nem csupán esztétikai problémáról van szó.


A Harvard Medical School "Abdominal fat and what to do about it" című szakcikke alapján.



Habár a kifejezés kissé régimódinak tűnik, a "középkori elhízás" jelensége talán soha nem volt még aggasztóbb. Amikor életünk derekán már túljutottunk, a testünkon raktározott zsír aránya a testtömegünkhöz képest növekedni kezd - ezen jelenség nők esetében egyébként erőteljesebb. Az extra kilók jellemzően a hasi és derák tájékon jelennek meg.


Nem is olyan régen ezen testi változásokat még a korosodás elkerülhetetlen velejárójának gondolták - sokan ma is ezzel takaróznak, ha arról van szó, hogy miért nem kezdenek diétázni vagy sportolni, khm - de mára nem csak az vált világossá, hogy ez egy tévedés, hanem az is, hogy a derékbőség növekedése az egészségünkre is komoly veszélyt jelent. A zsigeri zsír azért különösen aggályos, mert számos krónikus betegségnél bizonyítottan kulcsszerepet játszik.


A zsigeri zsír a hasüregben, a hasizmok alatt található, ahol eredeti funkciója szerint - kis mennyiségben - a belső szerveinket hivatott biztonságosan kipárnázni. Ha itt elhízás következik be, az egyértelmáen összefügg számos anyagcsere rendellenességgel, a szív- és érrendszer krónikus betegségeivel, valamint a kettes típusú cukorbetegséggel is. Nők esetében sajnos további kapcsolatot találtak a mellrák kialakulásával és az epehólyag rendellenességeivel is.


Alma, vagy körte alkat vagy?


Az a zsírréteg, amely a test alsóbb tájain halmozódik fel (azaz körte alkat esetében) bőr alatti, míg a hasi régió zsírtartalékai (azaz alma alkat esetében) sajnos jelentős mértékben a hasüregben helyezkednek el. Hogy ki milyen alkat, az jelentős mértékben hormonális és örökletes tényezőknek köszönhetjük.



De miért is olyan veszélyes az "elhízás"?


A kutatások szerint a zsírsejtek - különösen a hasüregben találhatóak - biológiailag aktívak. Gondoljunk rájuk úgy, mint valamiféle hormontermelő szervre vagy mirigyre, amelyeknek a termelt váladékai hatalmas hatása van az egészségünkre. Hogy pontosan milyen szerepe van ezeknek a hormonoknak, még nem teljesen tisztázott, de az teljesen egyértelműnek tűnik, hogy a felesleges testzsír - különösen a hasüregi - felborítja a természetes hormonegyensúlyunkat.


A témát boncolgató tudósok továbbá arra is rájöttek, hogy a hasüregi zsír citokin névre hallgató jelzőmolekulákat termel - a súlyos covid szövődményeket okozó "citokin vihar" kifejezést talán mindenki hallotta már - amelyek megnövelik az érrendszeri betegségek kockázatát. Ezek és más, szintén zsírsejtekből származó anyagok ráadásul úgy fest, káros hatással vannak a sejtjeink inzulin érzékenységére, a vérnyomásra, valamint a véralvadásra is.


Ha eddig nem lett volna elég, egy újabb érv a zsigeri zsír ellen, hogy a hasi gyűjtőér közelében helyezkedik el. Azok az anyagok, amelyeket ez a zsírszövet termel - szabad zsírsavak például - belépnek a vénába, ahonnan pedig a májhoz vándorolnak és károsan befolyásolják a vérzsír termelődést. A hasüregi zsír közvetlen összefüggésben áll a magas LDL (rossz) koleszterin szinttel, az alacsony HDL (jó) koleszterin szinttel, valamint az inzulin rezisztenciával.


Az inzulin rezisztencia azt jelenti, hogy a test izomzatának és a májnak a sejtjei nem reagálnak megfelelően a normális inzulin hormon szintre (az inzulin egy hormon, amely a cukrot szállítja a test sejtjeinek), amelynek hatására megnő a vércukorszint és ezzel együtt a cukorbetegség kockázata.


És akkor jöjjenek a jó hírek!


A sportolás és a diéta segít a hasi zsírtól megszabadulni!


Mit tehetsz tehát a hasi zsír ellen? Jó hírünk van: eléggé sok mindent. Kezdésnek tökéletes, hogyha beiktatsz az életedbe csak napi 30 perc testmozgást, amely már önmagában képes a testsúlyt valamelyest kontrollálni. Ezt aztán fokozatosan lehet emelni, nehezíteni, variálni.


A Funkcionális Mozgástér (FUMO) online, otthoni, videó alapú edzései 100%-ig megfelelnek mindezen kritériumoknak. Kezdők számára is a legjobb szívvel tudjuk javasolni a keményebb edzésvideók első 30 percét is, mivel a terhelést fokozatosan építjük fel, és rengeteg könnyítési lehetőséget is adunk!


Fontos megjegyezni, mert a tévhitek makacsul tartják magukat, hogy helyi zsírégetés nincsen! Ha haspréseket végzel, vagy hulahoop karikázol, az nem segít a hasi zsír gyorsabb vagy hatékonyabb felszámolásában!


A helyes étrend szintén nagyon fontos. Kontrolláld az adagokat, részesítsd előnyben a összetett szénhidrátokat (gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák), a sovány fehérjéket, a hidegen préselt növényi olajokat! Kerüld a cukrokat, az üdítőket, a bő zsírban sült ételeket!


Habár a tudósok dolgoznak a hasi zsír elleni gyógyszeres kezelésen is, jelenleg ilyen nem létezik.


Az egyetlen megoldás az életmódváltás.