3.png

Túllégzéssel az egészségért A Wim Hof Módszer

Ha netán még nem hallottál a holland Wim Hofról, akkor most megismerheted.

 

A most 60 éves sportolót a Jégemberként is ismerik világszerte, nevéhez 26 Guiness rekord kötődik. Majdnem két óráig bírta (112 perc) kisgatyában egy jégfürdőben, 2 nap alatt rövidnadrágban megmászta a Kilimandzsárót, futott félmaratont -20 és maratont +40 fokban is a Namíbiai-sivatagban egy korty víz nélkül. A maga módján őrült a pasas, de elment a végletekig. Ezen emberfeletti teljesítményeket a speciális légzéstechnikája, a hidegterápia és a meditáció segítségével vitte végbe és állítja, hogy ezekre bárki képes!

A teljes módszer hideg zuhanyból (vagy fürdésből), meditációból (aktív és passzív) és egy speciális légzéstechnikából áll, amit ma már képzett szakemberek tanítanak a világ több országában. A technika alapja az az állítás, hogy a tűrő- és alkalmazkodási képességünk az extrémitásokig tágítható, ugyanakkor mi ezt a szuperképességet, a mai világ adta kényelemből adódóan igen ritkán aknázzuk ki. A fűtés, a ruha, mind a modern élet vívmányai, amelyek leépítik azokat a természetes belső energiákat, amik mondjuk akkor hasznosulnának, ha meztelenül rohangálnánk a mínusz fokokban. Azonban Wim Hof azt állítja, hogy az elménk és a légzés által képesek vagyunk belépni az autonóm idegrendszerünkbe (ami ugye kapcsolódik az immunrendszerünkhöz), és meg tudjuk változtatni a bennünk zajló biokémiai folyamatokat.

 

Az elméletét mára már tudományos kutatásokkal is alátámasztották (https://www.sciencedaily.com/rel.../2018/02/180228164934.htm), ami bizonyítja, hogy valóban sokkal többre vagyunk képesek, mint ahogy azt eddig gondoltuk. A kezünkben van a lehetőség, hogy betegségeket gyógyítsunk és az immunrendszerünket, meg a mentális állapotunkat kedvünk szerint befolyásoljuk. Jól hangzik, nem igaz?

Wim Hof.jpeg
Funkcionális edzés 1.png
A Wim Hof Módszer elsődleges célja hogy egészségesek, boldogak és erősek legyünk.

Fizikai szinten a betegségek jellemzően gyulladásos folyamatok vagy állapotok hatására alakulnak ki. A kontrollált túllégzés, ami a módszer alapját képezi, olyan átmeneti hormonális változásokat hoz létre, melyek egyaránt jól hatnak a gyulladásos folyamatok mérséklésére, megelőzésére és javítására. Jellemző következményként mutatták ki a depresszió és a bipoláris állapot pozitív változását is.

Sejtszintű folyamatok

Ha megérted a folyamat pontos működését, sokkal jobban tudod adaptálni az életedbe.

A légzéssel kontrollálni tudod a vegetatív idegrendszered (autonomic nervous system). Azokat a folyamatokat, amiket a tiszta akaratoddal amúgy nem tudnál irányítani. Ilyenek a:

- Vérnyomás

- Emésztés

- Általános izomtónus

Ezek automatikusan egy bizonyos szinten vannak.

A vegetatív idegrendszer 2 részre osztható:

Szimpatikus és paraszimpatikus

Üss vagy fuss. Pihnej, építs

Ez olyan mint a fék és a gáz egy kocsiban. Nem tudsz haladni, ha mindkettőt nyomod. Vagy az egyik működik dominánsabban vagy a másik. Ez egy “erőforrás-elosztó” rendszer (resource allocation system).

A szimpatikus idegrendszer azért van, hogy megvédjen téged - ÜSS VAGY FUSS. - emlékeztek a történetre a zen szerzetesről és a tigrisről az erdőben..?

  • Megemeli a pulzust, növeli a vérnyomást, előfeszíti az izmokat, hogy minél gyorsabban meg tudd menteni az életed.

  • Megemeli az adrenalint és a stressz hormont vagyis a kortizolt.

  • Megemeli a vércukrod, hogy minden energiát mozgósíts. A szimpatikus működés minden eleme a testen kívüli eseményekre reagál.

Érdekes tény, hogy minden egyes belégzéseddel gyorsítod a szíved és a szimpatikus idegrendszered aktiválod. A légzésed köti össze e két fajta idegrendszered és tartja azt egyensúlyban.

A paraszimpatikus idegrendszeri működés ennek pont az ellentéte. Csökkenti a pulzust, a vérnyomást, a stresszhormonok szintjét. A belső dolgokhoz kapcsolódik úgy mint az emésztés, az immunrendszer, sejttermelődés és a szex.

4.png

Még egyszerűbben fogalmazva:

az egyik a gyógyulásod szolgálja, a másik a túlélésed.

Sok ember ott rontja el, hogy már nyugalmi állapotban is az egyenletes ideig tartó be-és kilégzés helyett (aminek ideális esetben 4-5 mp-nek kellene lennie), 2-3 mp-ig lélegeznek be és nagyon gyorsan ki. Persze szájon át ami szintén nem jó. Ezt a felszínes légzést pl. tökéletesen előidézi a hanyag tartás és a monitor előtt való egész napos görnyedés. Tehát a legtöbb ember így benne ragad ebben az egyensúlytalan, stresszes és szorongó állapotban. A szorongás pedig tovább gyorsítja a légzést és ez egy nagyon rossz irányba tartó spirál.. Az egyenletes légzés célja az általános egyensúly fenntartása.

A Wim Hof-légzés tudatos, mély hasi légzés, amelynek gyakorlása egyfajta kontrollált hiperventillációt eredményez. A légzőgyakorlat megfelelő idejű végzése során adrenalin szabadul fel a testben, növekszik a vér lúgossága, a szervezetben hő termelődik. Az adrenalin hatására erősebbnek, éberebbnek, energikusabbnak érezhetjük magunkat. A légzőgyakorlattal bizonyítottan befolyásolni lehet az immunrendszer működését, illetve felkészíti a szervezetet arra, hogy megbirkózzon az extrém hideggel.

Mindenkiben ott van a „belső erő”?

Wim Hof sok tudományos kísérletnek vetette alá magát, hogy kimutatható eredményekkel támassza alá a módszer hatékonyságát, és bebizonyítsa, hogy nem ő rendelkezik különleges képességekkel, hanem bárkiben ott van – ahogy ő hívja – a belső erő. 2014-ben egy kis számú csoportnak tanította meg módszerét, akiknek az intenzív kurzus után endotoxint fecskendeztek be. Az ellenőrzött körülmények között végzett kísérlet bebizonyította, hogy pusztán a légzésgyakorlatok elvégzésével minden egyes tanítványa képes volt megküzdeni az influenzához hasonló tüneteket okozó mérgező anyaggal, és a módszert nem ismerő kontrollcsoporthoz képest csak elenyésző tünetet produkáltak.

3.png
Ha szeretnél velünk közösen gyakorolni, csatlakozz a FUMO közösségéhez :)