Hidegterápia 1.jpg

Hidegterápia

A rejtett belső erő

GONDOLTÁL MÁR ARRA, HOGY “A HIDEG A BARÁTOD” IS LEHETNE?

Nagyon sokan gondolják azt, hogy akik hideg vízzel zuhanyoznak vagy hajnalban csobbannak egyet a 4 fokos tóban, azok totál IDIÓTÁK, mazochisták. És ezt megértem, mert szeretünk fázni, összekapcsoljuk a megfázással és egyéb betegségekkel, egyenesen veszélyesnek és halálosnak tartjuk. Kihűlés, remegés, megfagyás. Ugye milyen szarul hangzik?

Pedig az emberiség történelmében ez nem mindig volt így. A hideg a mindennapok részét képezte, természetes volt, s az emberi szervezet fel is van rá készülve, csakhogy az egyre nagyobb kényelem miatt (központi fűtés, jó ruhák..) a testnek mér nem kellett felvérteznie magát. Minden egyes sejtünk és idegszálunk arra van kihegyezve, hogy túléljünk.

A túl jó komforttal lekapcsoltuk túlélési képességeinket. Van egy mondás, melyet az emberiség történelme igazol: “A nehéz idők erős embereket formálnak. Az erős emberek jó időket hoznak el. A jó idők gyenge embereket formálnak. A gyenge emberek nehéz időket hoznak el.”

Szépen új modernkori problémákat generáltunk le magunknak: elhízás, megfázásos betegségek, emésztési problémák, autoimmun problémák, gyulladások, inzulin rezisztencia, cukorbetegség, stresszbetegség, idegrendszeri problémák, le nem vezetett agressziók…. (Oké, közben persze egy csomó régi problémát meg is oldottunk) Állandóan csak gondolkodunk, agyalunk, információt szerzünk, kiértékelünk, megfontolunk, álmodozunk, szinte teljes mértékben az információs világban élünk. És persze nem értjük, hogy miért, de érezzük, hogy valami nagyon nincs rendben… Keveset tapasztalunk VALÓDI dolgokat.

Nem azt mondom, hogy a hidegterápia minden megold. De egy nagyon erős boostot ad a testnek és az elmének. Sokan ellenségnek tekintik a hideget, pedig megfelelő progresszióval csodákat lehet elérni vele.

A kontrol alatt tartott stressz brutálisan tudja erősíteni mind a testedet, mind a szellemed.

Minden edzésmetódusnál azt tanítom, hogy

- Egyrészt teher alatt nő a pálma

- Mindig hagyj elég időt a regenerálódásra a túledzettség elkerülése érdekében

A legjobb hatás érdekében érdemes a hidegzuhanyt a minden napunk részévé tenni. Mivel ez erős akaratot és elhivatottságot igényel ezért érdemes fokozatosan felépíteni a hideg tűrő képességünket. A hideget egyre többen használják a gyógyászatban, mert beindítja a szervezet öngyógyító mechanizmusát.

A HIDEGZUHANY ISMERT KEDVEZŐ HATÁSAI

FOGYÁS

Kutatások kimutatták, hogy a hidegzuhany nem csak az anyagcserénket javítja, hanem a barnazsírszövet termelését is stimulálja. A barnazsírszövet főleg a hőszabályozásunkat segítni azzal, hogy az elraktározott energiát hővé alakítja. A visszamelegítés miatt sokkal több kalóriát éget el a szervezet.

 

LECSÖKKENT STRESSZ szint

 

A hidegzuhany kismértékű stresszt vált ki a szervezetből. Azonban ha rendszeresen gyakorolsz, az idegrendszered hozzászokik és kezelni is fogja tudni ezt a stresszt. Ez az alkalmazkodási mechanizmus idővel lehetővé teszi, hogy életünk más területein is hideg fejjel tudjunk stresszes helyzeteket kezelni. A téged körülvevő stressz lehet, hogy megmarad, de a reakciód már más lesz. És ez mint egy dominóelv a továbbiakban csökkenti a környezeted stresszállapotát is 

Hidegterápia 7.jpg

JÓ ÉRZÉS

Baromi jó érzés tölt el utána, magától felmelegszik a tested és olyan érzés önt el, mintha rakétákat gyújtottál volna minden sejtedben, “élesebb” és élénkebb leszel.

Az ÉRRENDSZER működésének javítása

 

Ritkán gondolunk a vérkeringésünk folyamatára. Ez az egész egészségünk és jólétünk egyik legkritikusabb összetevője. Ha vérereink állapota miatt vérkeringésük nincs rendben a szívünk is jobban terhelődik Ez végül olyan egészségügyi problémákhoz vezethet mint a fáradtság, fejfájás, magas vérnyomás, izomgörcsök vagy akár szívroham és stroke.

A jobb keringése viszont a szívünk munkáját megkönnyítjük javíthatjuk a mentális teljesítményünket fellendíthetjük az immunrendszert és a szervezet anyagcseréjét és egyszerűen több energiánk lesz. Amikor a tested hideg víz éri a létfontosságú szerveid körüli vérellátás megnő a hőveszteség elkerülése érdekében. Az erek összeszűkülése és kitágulása az érfalak simaizomszöveteit is edzésben tartja, amelyek hatékonyabban tudnak közreműködni a vér áramoltatásában, ezzel a szív munkáját is könnyítve.

A NYIROKKERINGÉS javítása

A nyirokrendszer az egész testen keresztülfutó érrendszer amely a testet megtisztítja a salakanyagoktól, baktériumoktól és mikrobáktól. A vérrel ellentétben -amit a szív folyamatosan pumpál - a nyirokfolyadéknak nincs központi pumpája. Ehelyett a nyirokrendszer az izmok összehúzódására támaszkodik, hogy a nyirokfolyadékot átjuttassa az ereken. Tehát ha nem mozgunk vagy nem sportolunk eleget - vagy maga a nyirokrendszer lassú - a nyirokfolyadék stagnál és toxinok halmozódnak fel, melyek

- megfázás

- ízületi fájdalom

- fertőzés

- és akár komolyabb betegségek megjelenését is eredményezhetik.

A hidegvizes terápia hatására a nyirokerek összehúzódnak és arra kényszerítik a nyirokrendszert, hogy az egész testben szivattyúzza a nyirokfolyadékot, ezzel kiöblítve a salakanyagokat.

Hidegterápia 2.jpg
ROBOSZTUSABB IMMUNVÁLASZ

Tudományos mérések bizonyítják, hogy a hidegzuhany megnöveli a testünkben a fehérvérsejtek szintét. Ezek a sejtek védik meg a testünket a betegségektől. Ez egy dominó hatás: a hidegvíz befolyásolja a nyirok - és az immunrendszert így a testünk védekezése erősebb, salaktalanítása hatékonyabb lesz.

- A dopamin számos létfontosságú neurológiai és kognitív funkciót szolgál és az agy működésért felelős. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy tanuljunk, mozogjunk és örüljünk.

- GYULLADÁSCSÖKKENTÉS

- FÁJDALOMCSILLAPÍTÁS

- GYORSABB REGENERÁLÓDÁS - élsportban mára már ez egy teljesen bevett szokás

- FESZESÍTI A BŐRT!

- JAVÍTJA AZ ALVÁS MINŐSÉGÉT

- Az AKARATERŐ FEJLESZTÉSE

Komolyabb akaraterőt igényel, hogy a hideget hosszabb ideig is el tudjuk viselni. Viszont a hidegzuhany mindennapos, rutinszerű használatával kiválóan tudjuk pallérozni azt.

Hidegterápia 11.jpg

A PILLANAT

A Zen filozófia azt mondja, hogy keressük a pillanatot, ahol megnevezés nélkül tapasztalunk.

 

Ez a gondolat előtti pillanat. 

Ha megnevezzük, felcímkézzük az mar illúzió, az elme kreálmánya. A hidegzuhany pontosan ebbe a pillanatba ránt bele lehetetlen nem a jelenben lenni! Annyira gyors az érzés, hogy nincs időd megfogalmazni hogy lefagy a tököd…

Nem gondolkodsz azon, hogy mit fogsz főzni holnap vagy, hogy milyen csúnyán elbánt veled az élet. Egyszerűen csak létezel… Bekapcsol a hüllőagy, a cél a túlélés és semmi másra nem figyelsz. Aztán rájössz, hogy nagyon mélyen belül vagy, a legtisztább jelenléti pillanataidat éled meg. Még ha évek, évtizedek óta gyakorolsz is valamilyen meditációs vagy relaxációs technikát, ezt követően, illetve ezzel párhuzamosan jelentős előrelépést fogsz megtapasztalni a mindennapi gyakorlatok, érzetek, élmények, a mentális fókusz és a jelenlét, a jelenben lét terén!

NEGATÍV HATÁS

- Kicsit több vizet fogyasztasz… 

- Stresszel jár, ami az elején persze, rossz, de ez ugyanolyan mint az edzés, ha nem vagy hozzászokva az elején nem komfortos, de idővel ez megfordul és a javadat szolgálja.

Kihívásként gondolj rá: vagy a tested nyer vagy az elméd..

Durván át kell lépned a komfortzónádat.

Reggeli ébresztőnek zseniális, de nem kell megerőszakolnod magad ha még nem megy, csináld később a nap folyamán, minthogy ki sem próbálod!

Ha szeretnél velünk közösen gyakorolni, csatlakozz a FUMO közösségéhez :)