"Sitting is the new smoking"

Avagy hogy teszi tönkre életünket észrevételnül az ülő életmód..
...és mit tehetünk ellene
Kristóf 1.png
Sok edző és orvos azt állítja annál is veszélyesebb és mérhetetlenül alattomos. Ezzel sajnos egyet kell értsek, mert az a helyzet, hogy egyszerűen tényleg "halálra üljük magunkat"!

Mozgásra tervezve, ülésre ítélve

CÍM

Sok edző és orvos azt állítja annál is veszélyesebb és mérhetetlenül alattomos. Ezzel sajnos egyet kell értsek, mert az a helyzet, hogy egyszerűen tényleg "halálra üljük magunkat"!

CÍM

Már pusztán azzal, hogy a nap nagy részét ülve töltöd növeled a szív- és cukorbetegség, a metabolikus szindróma, a boka-, térd, csípő-, háti- és nyaki fájdalmak ill. egyéb ortopédiai problémák kialakulásának esélyét.
A hosszan tartó ülés (értsd életvitel szerűen, gyermekkortól) káros hatásai heti pár óra testedzéssel sajnos nem fordíthatók vissza.

Hiába eszel jól, hiába jársz akár minden nap egy órát konditerembe, ha a nap hátralevő részét üléssel töltöd, majdnem olyan mintha semmit se tettél volna.

Egy átlagos irodai ülőmunkát végző dolgozónak valószínű több mozgásszervi sérülése van, mint egy munkásnak az ipari szektorban.

A Homo sapiens anno 200 ezer éve életének legnagyobb részét mozgásban töltötte. Ha el akart menni valahova gyalog kellett mennie. Ha enni akart vadásznia vagy gyűjtögetnie kellett. Az élete is folyamatos veszélyben volt - a kardfogú tigris nem vicc!

 

A testünk a mozgásra épül és fordítva: a mozgás tartja fenn az egészségünk!

Hiába eszel jól, hiába jársz akár minden nap egy órát konditerembe, ha a nap hátralevő részét üléssel töltöd, majdnem olyan mintha semmit se tettél volna.

gyorsan és észrevétlenül ez a kínzópad megváltoztatta az életmódunk és sajnos az egészségünk is

Ha hosszú ideig ülünk, a testünk alsó részén lévő izmok szinte teljesen kikapcsolnak. Innen a modern Nő egyik nagy esztétikai problémája is: hogyan legyen szép far- és lábizmod, ha azok a nap legnagyobb részében inaktívak..?!

A székben felvett automatikus testhelyzetek nem használják azokat az izmokat és kötőszöveteket, amik a törzs és a gerinc megtámasztását szolgálják. Így nem az izmok tartanak, hanem csak a szalagjaidon “lógsz”, ami egyenes út többek közt az ortopédiai problémákhoz: medencealapi-, háti- és nyaki diszfunkciók, porckorongsérv és többek közt a csuklótáji alagút szindróma.

Mennyit ülsz egy nap?

A mai "nyugati ember" átlagosan napi 15 órát ül! 

Leírom még egyszer: tizenötöt!!! Ülünk reggelizés-, munkába menet-, munkavégzés-, hazamenet-, telefonozás-, vacsorázás közben és a nap végén a TV előtt is! “Hétvégére meg tök fáradt vagyok, hadd heverésszek a kanapén filmeket bambulva..!”

Ne csodálkozzunk hát, hogy az amerikai Országos Egészségügyi Intézet szerint minden 10 emberből nyolcnak fáj a háta.

És azon se, hogy az egészségünk kezelésére költött összegek 3/4-e! az ülő életmódra vezethető vissza. Nem csak ártalmas, de még drága is.

Mondhatjuk azt is, hogy a mai modern ember funkcionális mozgáskorlátozott!

Az ülés konkrét káros hatásai

Mondhatjuk azt is, hogy a mai modern ember funkcionális mozgáskorlátozott!

Hol rontottuk el?

Az eddigiek alapján világossá vált, hogy az emberi test alkalmazkodik ahhoz a testtartáshoz, amit a nap túlnyomó részében felveszel.

Ebben a testtartásban - az ülésben - hagyod, hogy a hátad előre görnyedjen és ívben megfeszüljön vagyis a szalagjaidon "lógsz", ami gyönyörűen "gipszbe önti" a gerinced. Az a testhelyzet, amit a nap túlnyomó részében felveszel, meghatározza azt, hogyan mozogsz a nap hátralevő részében. Mozgásminőségünk pedig kihat az életminőségünkre!

Laying on a Chair

De ha eredendően (és jobb esetben) egészségesen születtünk és genetikailag kódolt a helyes mozgás, mi az a pont ahol ez elromlik? Lelövöm a poént: az általános iskola 1. osztályában kezdődik. Ez az a pont, ahol a gyerekek a nap nagy részében iskolapadba vannak kényszerítve, holott addig még szabadon rohangálhattak, játszhattak. Kivernéd egy 7 éves kezéből a cigit ha meglátnád..? Sajnos a székhez kötés még nagyobb kockázattal jár!

Sajnos meg lehet figyelni, hogy az 1. osztály után egy, de akár fél évvel is a gyerekek futása a természetes lábpárnára való érkezés helyett sarokcsapkodós lesz, aminek nincs létjogosultsága az emberi lényeknél. (Ez melegágya a későbbi ízületi problémáknak.)

Az iskola előre haladtával a gerinc természetellenes C-be (előre görnyedésbe) kényszerített alakja csak egyre fokozódik. A gyerekek egyre nagyobbak lesznek, a padok viszont nem. Mivel ez egy észrevétlen folyamat - és a szüleink példáját nézve- , arra számítunk, hogy majd 30-40 év múlva jelentkeznek a problémák, sajnos nagyon nagyot tévedünk!

 
 
FUMO - fehér.png